وکالت در فروش

وکالت در فروش

یکی از شایع ترین اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد،سند وکالت می باشد که از جمله این وکالتها،وکالت فروش ملک است.بدین معنی که شخصی به وکالت (نمایندگی) از مالک،ملک متعلق به وی را بفروشد که ممکن است در آن موکل حق عزل وکیل را برای خود محفوظ بدارد یا ممکن است حق عزل وکیل را در ضمن عقد از خود ساقط نماید.

1.حدود اختیارات وکیل در فروش ملک:حدود اختیارات وکیل تابع مفادی است که در عقد وکالت معین گردیده است،بنابراین وکیل نمی تواند خارج از حدود اختیارات معین شده عمل نماید،در این صورت عمل او غیر نافذ می گردد.

2.آیا دادن وکالت در فروش ملک مانع دخالت خود موکل در فروش است؟ اگر موکل وکالت را به صورت بلاعزل داده باشد و در آن به عدم انجام مورد وکالت توسط خود موکل تصریح نشده باشد،بنا به ماده 683 قانون مدنی انجام مورد وکالت به وسیله شخص موکل تا جایی که با حقوق وکیل در تعارض نباشد بلامانع است؛اما اگر فروشنده مالی را به شخصی فروخته باشد و در ضمن عقد بیع،خریدار را وکیل بلاعزل برای انتقال رسمی مال مورد معامله به خودش قرار دهد اما سپس خود موکل (فروشنده) مال را به شخص ثالثی منتقل نماید این عمل او جرم و فروش مال غیر محسوب می گردد که با حقوق وکیل در تعارض است.

اگر ضمن عقد خارج لازم،اسقاط انجام مورد وکالت توسط موکل شرط شده باشد موکل نه تنها نمی تواند خود،مورد وکالت را انجام دهد بلکه حق عزل وکیل را نیز از خود سلب نموده است.

3.چگونگی فروش آپارتمانی که در رهن بانک است با وکالتنامه:در اینجا مالک خانه یک وکالتنامه (بلاعزل) به خریدار می دهد تا هر زمان که اقساط وام به اتمام رسید و خانه از رهن بانک آزاد شد خریدار بتواند بدون نیاز به حضور فروشنده،سند خانه را به نام خود درآورد.البته چنین معامله ای حتماً باید با اطلاع و رضایت بانک صورت گیرد.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات


وکالت در فروش

وکالت در فروش

دسته بندی